شـعر وادبـیات /هـنری -اجتماعی - جستجوگر(f.sh)

شعر وادبیات از شاعران همراه با مطالب گوناگون

شـعر وادبـیات /هـنری -اجتماعی - جستجوگر(f.sh)

شعر وادبیات از شاعران همراه با مطالب گوناگون

مجید قیصری: نویسنده بر اساس تجربیاتش شناخته می‌شود

منبع اولیه : سایت تازه های ادبی
 
 
 
 
متن از: خبرگزاری دانشجویان ایران
 
 
 
مجید قیصری:
نویسنده بر اساس تجربیاتش شناخته می‌شود

سرویس: فرهنگ و ادب - ادبیات
1386/11/07
01-27-2008
12:04:37
8611-03647: کد خبر

 
 

عکس آرشیوی است

 

 

خبرگزاری دانشجویان ایران - زنجان

 


سرویس: فرهنگ و ادب - ادبیات

مجید قیصری معتقد است: نویسنده بر اساس

تجربیاتش شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در زنجان، این داستان‌نویس با بیان این مطلب، گفت: می‌گویند نویسنده‌ی خوب کسی است که نوجوانی خوبی داشته است؛ یعنی کسانی که در شرایط سختی زندگی کرده و موقعیت‌های گوناگونی را تجربه کرده‌اند، همین تجربیات، بعدها آنان را در امر نوشتن یاری رسانده است.

قیصری که در نشست نقد و بررسی مجموعه‌ی داستان «گوساله‌ی سرگردان» در حوزه‌ی هنری زنجان سخن می‌گفت، قدرت ریسک‌پذیری را از دیگر ویژگی‌های نویسندگی عنوان کرد و افزود: یک نویسنده‌ی خوب باید قدرت و توان ریسک کردن و کسب تجربه را در خود داشته باشد. نویسنده نباید از ریسک کردن و وارد فضای جدید شدن، ترس داشته باشد. هرگز نباید از نقد و قبول واقعیت فرار کند. نویسنده باید از قرار گرفتن در محیط‌های مختلف استقبال کند؛ زیرا در غیر این صورت، دایره‌ی سوژه‌هایش محدود شود.

او همچنین عنوان کرد: نویسنده مطالبی را می‌شنود، خاطراتی را می‌خواند و یا تصاویری را مشاهده می کند و براساس همین تصاویر یا خاطرات و به مرور زمان، اثری را به صورت داستان کوتاه و یا بلند خلق می‌کند. در داستان‌نویسی با دو مقوله‌ی بازآفرینی و بازتولید واقعیت روبه‌رو می‌شویم. داستان برخلاف خاطره، آفریده‌ی ذهن نویسنده و هویت داستان متعلق به اوست. همین نکته مرز میان خاطره و داستان را مشخص می‌کند. در خاطره‌نویسی دلایل بسیاری از اتفاقات بیان نمی‌شوند، ولی در داستان‌نویسی برای هر اتفاق صورت‌گرفته به دلیل نیاز داریم.

قیصری باورپذیری شخصیت‌های داستانی را از نکات مثبت هر اثر خواند و اظهار کرد: در بسیاری از داستان‌ها، خاطرات بازتولید می‌شوند. بازتولید یعنی نویسنده خاطره‌ای را شنیده و بر اساس ذهنیات خود به آن شکل می‌دهد و اتفاقات را توصیف می‌کند. اما مهم‌ترین رکن داستان، این است که خواننده باور کند ماجرا اتفاق افتاده است. اگر نویسنده به گونه‌ای عمل کند که شخصیت‌ها برای هر خواننده‌ی اثر باورپذیر و واقعی جلوه کنند، نویسنده کارش را درست انجام داده است.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد