X
تبلیغات
رایتل
افشین یدالهی ترانه های ناهمخوان با معیارهای شعر کلاسیک مجوز ..  چاپ
تاریخ : سه‌شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1387
 منبع خبری:
   
 
 
 
 
 
 منبَع:

http://www.shabestannews.com/newsdetail.asp?newsid=87021321183261&code=4

 

 

 ترانه های ناهمخوان با معیارهای شعر کلاسیک
 
مجوز نمی گیرند
 
 

  
 
 
 
.

 فرهنگی:

افشین یدالهی معتقد است:

در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

 بسیاری از ترانه ها به

 دلیل ناهمخوانی بامعیارهای شعر

کلاسیک مجوز نمی گیرند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، افشین یدالهی ،

ترانه سرا در نشست ادبی "بررسی روند حرکتی

 ترانه پس از انقلاب" که عصر امروز، جمعه 13 اردیبهشت،

 در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد،

به محدودیت های ترانه پس از انقلاب اشاره کرد و گفت:

از 10 سالقبل که ترانه و موسیقی پاپ شروع شد عمدتا ترانه سراها

 تحت تاثیر ترانه سراهای قبل از انقلاب بودند و همین

 موجب می شد تا آثارشان هم شبیه آنها باشد.

وی افزود: این روند مدت کوتاهی ادامه داشت بعد ها ترانه سرا ها

 مسیر خود را از ترانه سراهای دوران قبل از انقلاب جدا کردند

 طوری که هم آمار ترانه سرا افزایش یافت و هم از لحاظ

شکلی تغییری چشمگیر صورت گرفت.

به گفته یدالهی اگر چه ترانه هایی که همراه با موسیقی از

 صدا و سیما پخش می شد از لحاظ تکنیکی و محتوایی ضعیف بود

 ولی با ورود علی معلم دامغانی به عنوان رییس مرکز موسیقی

و سرود صدا و سیما جهش مثبتی از خود صدا و سیما شروع شد و

 روند ترانه سرایی رو به پیشرفت گذاشت.

وی سپس به روند نشر کتب ترانه پرداخت و عدم اقبال این ژانر ادبی

در بین شاعران را عامل اصلی فقدان آثارمکتوب درباره ترانه

 ارزیابیکرد و یادآور شد: ترانه با گذشت زمان کم کم توانست جای

 خود را درادبیات ما پیدا کند.

 امروز عرصه نقد ترانه و مکتوب شدن مورد توجه

 قرارگرفته است و ترانه مطرح ترین ‍ژانر ادبی در ایران است چرا که

 مخاطبانش عام هستند.

این شاعر و ترانه سرا با انتقاد از وضعیت ممیزی ترانه

در وزارت ارشاد گفت:

 ترانه های من هیچ گاه با مشکل ممیزی روبرو نبودند

ولی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی ترانه ها را بیشتر بر

اساس معیارهای شعر کلاسیک ارزیابی می کند برای همین

 بسیاری از ترانه ها رد می شود.

به اعتقاد یدالهی، دوره کنونی نقطه عطفی برای ترانه است.

 اتفاق جدیدی که بعد از انقلاب در این حوزه افتاد و بر رشد ترانه

 در ایران تاثیر گذاشت تشکیل و برگزاری جلسات ترانه خوانی و

 نقد کارگاهی ترانه است.

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: ترانه های خلاق هم همچون

هنر های دیگر باید یک اندیشه شخصی پشت سرش داشته باشد.

در ادامه نیلو فر لاری پور، ترانه سرا دومین سخنران مراسم

با بیان اینکه ترانه جز لاینفک موسیقی است، خاطر نشان کرد:

 مکتوب کردن ترانه آنچنان که اینروز ها باب شده موجب نابود

 شدن آن می شود چرا که ترانه به عنوان یک عنصر

 در کنار موسیقی موجودیت پیدا می کند.

وی ضمن مقایسه ترانه های قبل از انقلاب و بعد از آن،

 استفاده از تعابیر و استعارات را از وی‍‍ژگی های ترانه پیش

 از انقلاب خواند و گفت: جنبه عشقی آن هم از نوع عشق زمینی

 در ترانه های امروز بیشتر شده است.

سراینده مجموعه ترانه " خاکستری تر از همیشه " درباره استفاده

 از قالب چهار پاره در ترانه های امروزی یادآور شد:

آنچه قالب چهارپاره را در ترانه مطرح کرد ظرفیت خود

 این قالب قدیمی است. چهارپاره ظرفیت ترانگی زیادی دارد

 به ویژه این قالب برای ترانه سراهای تازه کار راحت است.

لاری پور در پایان با بیان اینکه ترانه های پس از انقلاب

هیچ چیزی کمتر از ترانه های قبل از این دوره ندارند تاکید

 کرد: ترانه زیرمجموعه ای از شعر است اگر کسی شعر

را نمی شناسد نباید ترانه بسراید چرا که موجب بدبینی نسبت

 به دیگر ترانه سراهای موفق می شود.

گفتنی است در این نشست که یک بخش آن به ترانه خوانی

 حاضران در جلسه اختصاص داشت عبدالجبار کاکایی و

محمد صالح علا از سخنرانان مدعو حضور نداشتند.

پایان پیام /