X
تبلیغات
رایتل
نوشتن فانتزی واقعی در قیاس با داستان‌های واقعی..*کاکاتارینا ورزی  چاپ
تاریخ : چهارشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1388

برگرفته از سایت تازه های ادبی 

مدیریت:مجتبی.م

  http://www.ccccc.blogfa.com 

  

کاتارینا ورزی در نشست انجمن نویسندگان کودک و نوجوان:
نوشتن فانتزی واقعی در قیاس با داستان‌های واقعی بسیار مشکل است

 

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: فرهنگ و ادب - ادبیات 

کاتارینا ورزی گفت: اگرچه تعریف فانتزی ژانری مشکل است اما  

در زبان فارسی می‌توان از آن به عنوان فانتزی «الگویی»،« تقلیدی»و« فرمولی» 

 یاد کرد چرا که نویسندگان این نوع فانتزی از الگو‌های سایر نویسندگان 

 استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) این مترجم ادبیات 

 کودک و نوجوان در جلسه‌ی « فانتزی ژانری» کارگروه فانتزی و علمی‌تخیلی 

 

 انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با بیان این‌مطلب گفت: فانتزی ژانری، محیطی 

 را که قبلا ساخته است برمی‌دارد و هیچ زحمتی به خود جهت ساختن جهانی 

 دیگر نمی‌دهد و از این‌رو نوشتن فانتزی ژانری به مراتب آسان‌تر از نوشتن 

 فانتزی واقعی است.

وی که در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان سخن می‌گفت ،تصریح کرد: 

 نوشتن فانتزی واقعی در قیاس با داستان‌های واقعی بسیار مشکل است. 

 چرا که نویسندگان آنها باید جهانی کاملا متفاوت را خلق کند. درحالی  

که نویسندگان فانتزی ژانری در محیط کاملا قرون وسطایی به خلق حوادث  

می‌پردازند.

این مترجم ادبی تصریح کرد: امروز 70 درصد فانتزی‌ها ، 

 «فانتزی‌های ژانری» هستند. چون درحال حاضر علاقه به فانتزی بیشتر شده است و منتقدان و مولفان به این حوزه گرایش پیدا کرده‌اند اما ، متاسفانه اگر شناختی نسبت به «فانتزی ژانری» نداشته باشیم به نوعی با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

ورزی گفت: «فانتزی ژانری» راحت‌الحلقوم است. نیازی به فکر و بحث زیادی ندارد و در قیاس با فانتزی واقعی همانند آثار آگاتا کریستی در مقابل خط داستان‌های بی سروته آمریکایی است که با اتکا به خشونت و صحنه‌های غیر اخلاقی پیش می‌روند.

وی سپس به تاریخچه فانتزی ژانری پرداخت و گفت: اولین فانتزی ژانری «شمشیر شانارا» اثر تری بروکس بود که در واقع کپی مستقیم از «ارباب حلقه‌ها» است و از زمان موفقیت آن تاکنون اگر چه تعداد فانتزی‌های ژانری افزایش یافته‌اند اما ، به لحاظ محتوایی و تکنیکی در آنها جهشی دیده نمی‌شود.

وی فانتزی ژانری را در دو زیرگروه« فانتزی اعلا»و«فانتزی ماجراجویانه» قرار داد و با بیان اینکه «فانتزی ماجراجویانه» نیز خود به «فانتزی قهرمانی »و «فانتزی سحر وشمشیر» تقسیم می شود گفت :فانتزی ژانری از کلیشه‌ها استفاده می‌کنند و از جمله از کلیشه‌های این ژانر این است که «پری‌ها خیلی هنرمند» «و جادوگران خوب همیشه ردای سفید می‌پوشند».

وی تاکید کرد: البته این‌که می گوییم کتابی در رده «فانتزی های ژانری» است ،دلیل بر بد بودن آنها نیست .چرا که این فانتزی‌ها می‌تواند از نثر بسیار خوبی برخوردار باشد و یا از عناصر کلیشه‌ای استفاده‌ی عالی کرده باشد. در واقع نفعی تمامی فانتزی‌های ژانری درست مثل آن است که ادعا کنیم کل فانتزی‌ها بد ‌هستند.

وی سپس quest (مشکل و جست‌وجو) ، artifact( مصنوع ) و جغرافیای پراکنده را از عناصر اصلی" فانتزی‌های ژانری" توصیف کرد و گفت: در اکثر داستان‌ها " فانتزی ژانری " quest پسران فیزیکی و quest دختران درونی می‌باشد. هم‌چنین ممکن است در یک داستان فانتزی تعدادی مصنوع وجود داشته باشد که هرکدام به لحاظ اهمیت فراز و فرود‌هایی خواهند داشت.

وی در زمینه‌ی «جغرافیای پراکندگی» گفت: یکی از قدرت‌های نویسنده در تشریح این جغرافیاست که هم تنوع دارد و هم گوناگونی فرهنگ.

این نشست با پرسش و پاسخ حاضران پایان یافت.

انتهای پیام

کد خبر: 8801-09552