حمیدیان: باید از نویسندگان و شاعران در دانشگاه‌ها استفاده کرد

منبع اولیه:تـازه های ادبــی

 

 

http://www.ccccc.blogfa.com

 

 

 

 

آموزش زبان و ادبیات فارسی

 

 و باید‌ها و نباید‌ها/3

 

حمیدیان: باید از نویسندگان و شاعران در

 

دانشگاه‌ها استفاده کرد

 

 

خبرگزاری فارس: سعید حمیدیان گفت: باید از

نویسندگان، شاعرا

 

 و منتقدان جهت تدریس در دانشگاه‌ها استفاده

 

کرد چرا که اگرآنها وارد جمع دانشگاهیان

 

شوند به مثابه‌ یک نفس تازه هستند.

 

آموزش زبان و ادبیات فارسی و باید‌ها و نباید‌ه/3

 

 

حمیدیان: باید از نویسندگان و شاعران در

 

 دانشگاه‌ها استفاده کرد

 

خبرگزاری فارس: سعید حمیدیان گفت: باید از

 

 

نویسندگان، شاعرا

 

 و منتقدان جهت تدریس در دانشگاه‌ها استفاده

 

کرد چرا که اگر آنها وارد جمع دانشگاهیان

 

شوند به مثابه‌ یک نفس تازه هستند.

 

«سعید حمیدیان» استاد دانشگاه و پژوهشگر در

 

 گفت‌وگو با خبرنگار

 

 ادبی فارس بیان داشت: اگر دانشگاه‌ها با افق‌های

 

 بیرون از جو خوددر ارتباط نباشند منجمد

 

می‌شوند و پویایی خود را از دست می‌دهند.

 

 قشر هنرمندان و دانشگاهیان باید با یکدیگر در

 

 یک تعامل و تبادل اطلاعاتی قرار بگیرند.

 

وی در خصوص کمبود واحدهای ادبیات معاصر در
 
 
سرفصل‌های رشته زبان و ادبیات فارسی
 
 
خاطرنشان کرد:

 

 این جریان به روحیات افراد برنامه‌ریز

 

 بازمی‌گردد.

 

برای مثال

 

 اگر خودشان کهن‌گرا باشند و به ادب معاصر

 

 التفاتی نداشته باشند،

 

 کمبودی در تدریس واحدهای معاصر بوجود می‌آید.

 


حمیدیان تصریح کرد: از حدود 140 واحد دوره

 

کارشناسی رشته ادبیات تنها 2 واحد به شعر

 

معاصر با این همه گستردگی‌اش

 

 اختصاص داده شده بود اما به تازگی 2 واحد نثر

 

 معاصر نیز به این سرفصل‌ها اضافه شده اما باید

 

بگویم که ادبیات معاصر نیاز به توجه و التفات

 

بیش از این دارد.

 


استاد ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت:

 

گوشزد کردن این ضعف‌ها نکته جدید و تازه‌ای

 

 

 نیست، من به نوبه‌ خودم در چندین همایش

 

 در این خصوص شرکت کردم

 

و نظراتم را بیان داشتم اما حتی یکی از

 

 سیاستگذاران اصلی آموزشی

 

 را در آن مجامع ندیدم. این طور که مشخص

 

 است سیاستگذاران آموزشی رابطه چندان

 

 خوبی با ادبیات معاصر ایران ندارند.

 

 از نظر من مسئولان آموزشی به واحدهای

 

 

 جدید درسی با یک سوء ظن نگاه می‌کنند.


وی با اشاره به اضافی بودن برخی از واحدهای

 

 ادبیات کلاسیک

 

در سرفصل درس‌های رشته ادبیات گفت:

 

 در میان درس‌های  ادبیات کهن هم که تدریس

 

می‌شوند بعضی از سرفصل‌ها مانند

 

 انگشت ششم هستند، نه اینکه دردی را

 

 

 دوا کنند بلکه نقصی هم اضافه می‌نمایند.

 


وی در خصوص عدم تدریس نقد ادبی

 

 

و نمایشنامه در دانشگاه‌ها بیان داشت:

 

 

زمانی که به ادبیات معاصر خودمان

 

عنایتی نمی‌شود

 

 نباید توقع داشت که به ادبیات دیگر

 

 

 کشورها پرداخته شود.

 


انتهای پیام/ش

 

 خبرگزاری فارس:

 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8612060219