http://www.shabestannews.com/newsdetail.asp?newsid=87021321183261&code=4
ترانه های ناهمخوان با معیارهای شعر کلاسیک
مجوز نمی گیرند | |
| |
فرهنگی: افشین یدالهی معتقد است: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیاری از ترانه ها به دلیل ناهمخوانی بامعیارهای شعر کلاسیک مجوز نمی گیرند. به گزارش خبرگزاری شبستان، افشین یدالهی ، ترانه سرا در نشست ادبی "بررسی روند حرکتی ترانه پس از انقلاب" که عصر امروز، جمعه 13 اردیبهشت، در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، به محدودیت های ترانه پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: از 10 سالقبل که ترانه و موسیقی پاپ شروع شد عمدتا ترانه سراها تحت تاثیر ترانه سراهای قبل از انقلاب بودند و همین موجب می شد تا آثارشان هم شبیه آنها باشد. مسیر خود را از ترانه سراهای دوران قبل از انقلاب جدا کردند طوری که هم آمار ترانه سرا افزایش یافت و هم از لحاظ شکلی تغییری چشمگیر صورت گرفت. صدا و سیما پخش می شد از لحاظ تکنیکی و محتوایی ضعیف بود ولی با ورود علی معلم دامغانی به عنوان رییس مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما جهش مثبتی از خود صدا و سیما شروع شد و روند ترانه سرایی رو به پیشرفت گذاشت. در بین شاعران را عامل اصلی فقدان آثارمکتوب درباره ترانه ارزیابیکرد و یادآور شد: ترانه با گذشت زمان کم کم توانست جای خود را درادبیات ما پیدا کند. امروز عرصه نقد ترانه و مکتوب شدن مورد توجه قرارگرفته است و ترانه مطرح ترین ژانر ادبی در ایران است چرا که مخاطبانش عام هستند. در وزارت ارشاد گفت: ترانه های من هیچ گاه با مشکل ممیزی روبرو نبودند ولی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی ترانه ها را بیشتر بر اساس معیارهای شعر کلاسیک ارزیابی می کند برای همین بسیاری از ترانه ها رد می شود. اتفاق جدیدی که بعد از انقلاب در این حوزه افتاد و بر رشد ترانه در ایران تاثیر گذاشت تشکیل و برگزاری جلسات ترانه خوانی و نقد کارگاهی ترانه است. هنر های دیگر باید یک اندیشه شخصی پشت سرش داشته باشد. با بیان اینکه ترانه جز لاینفک موسیقی است، خاطر نشان کرد: مکتوب کردن ترانه آنچنان که اینروز ها باب شده موجب نابود شدن آن می شود چرا که ترانه به عنوان یک عنصر در کنار موسیقی موجودیت پیدا می کند. استفاده از تعابیر و استعارات را از ویژگی های ترانه پیش از انقلاب خواند و گفت: جنبه عشقی آن هم از نوع عشق زمینی در ترانه های امروز بیشتر شده است. از قالب چهار پاره در ترانه های امروزی یادآور شد: آنچه قالب چهارپاره را در ترانه مطرح کرد ظرفیت خود این قالب قدیمی است. چهارپاره ظرفیت ترانگی زیادی دارد به ویژه این قالب برای ترانه سراهای تازه کار راحت است. هیچ چیزی کمتر از ترانه های قبل از این دوره ندارند تاکید کرد: ترانه زیرمجموعه ای از شعر است اگر کسی شعر را نمی شناسد نباید ترانه بسراید چرا که موجب بدبینی نسبت به دیگر ترانه سراهای موفق می شود. حاضران در جلسه اختصاص داشت عبدالجبار کاکایی و محمد صالح علا از سخنرانان مدعو حضور نداشتند. |
سلام.وبلاگ جالبی دارید. اندیشه نو به روز شد.لطفا ملاحظه بفرمایید.ضمنا از تبادل لینک با شما خوشحال می شوم.
سلام.
خب متاسفانه مملکت ما اینه دیگه.
در مورد اون مطلب هم خواهش می کنم. باعث افتخاره منه