شـعر وادبـیات /هـنری -اجتماعی - جستجوگر(f.sh)

شعر وادبیات از شاعران همراه با مطالب گوناگون

شـعر وادبـیات /هـنری -اجتماعی - جستجوگر(f.sh)

شعر وادبیات از شاعران همراه با مطالب گوناگون

نگاهی به اشعار زیبای عماد در رویای زندگی

 
سلام دوست عزیزم
 
 
عماد افشار هستم
 
 
 
از خدا 21 سال عمر گرفتم
 
 
 
دانشجوی ترم 5 کامپیوتر
 
 
 
دانشگاه آزاد
 
 
-------------------
 
 سایت رویای زندگی
 
 
 
به قلم شاعر:عماد

  

مرده امروز پرستوی سپید شعرم

 

 

روح افیون شده ام

 

 

به سقوط است دچار

 

 

و تو می گویی باز

 

 

سخن از اوج و سرور و پرواز؟!!

 

 

در سراپرده ی اشعار

 

 

دگر شوقی نیست

 

 

به چه انگیزه سرایم شعری؟

 

 

کودکی گشته ام از جنس ذغال

 

 

دگر از عشق نپرس

 

 

کاشی گنبد مسجد به رخم جاری نیست

 

 

من فقط در پی اندیشه ی خود درگیرم

 

 

پر ز سنگ است و خس و خار،مسیر

 

 

که همه تشنه ی بر پا زدنند

 

 

به تن عریانی،زرهی رفته ز سیماب اینجا

 

 

حسّ تسلیم،پس شاخه ی خشکی به کمین

 

 

دست یغمایی شب شمشیری

 

 

دیگرم هیچ نماندست به جام

 

 

کودکان را چه به عاشق شدن و مست شدن!!

 

 

همه سرگرمی من سردی گور

 

 

عطر نمناکیمرگ گشته آذین به تنم

 

وسعتم دانه ی خاک

 

 

آرزویم شده یک روزنه نور

 

 

اثری نیست از سنگ عقیق

 

 

به رکاب بدنم

 

 

    به قلم عماد     سروده شده در۲۰/۲/۱۳۸۷

 

 

فال  میگیرد باز 

 

 

کولی خانه به دوش ذهنم!

 

 

در کف دستانم طرح باغی پیداست

 

 

باغی از جنس تن بابونه

 

 

و به داغی لب سیب و انار

 

 

طرحی از لبخندت

 

 

در پس بوته ی شمشاد به جاست

 

 

و نوایت در گوش

 

 

می کند مرغ دلم را مدهوش

 

 

بهمن از کوه سرازیر شدست

 

 

و سپندان همه دود

 

 

بر سرم تاج گلی،کف کفشم گلزار

 

 

دست در زلف کج مهتابم

 

 

این سبوی خالی

 

 

پر شد از حس حضور

 

 

          مست از عطر تو ام

 

 

 

فال خوبست و لبم خندان نیست!!

 

 

با خودم میگویم،این فقط یک فال است

 

 

 

    پابرهنه ام اینجا

 

 

باز هم دست حقیقت به نوازش نشتافت

 

 

من که میدانستم هیبت باد زمستانی هست

 

 

از پس پرده ی مطبخ،شنوم بوی سقوط

 

 

مادرم آنجا نیست

 

 

سفره ی شب پهن است

 

 

بعد هجران پرستو اینجا

 

 

من دگر در طلب صبح نخواهم خوابید

 

 

قلمم جا مانده

 

 

لابه لای شاخه ی خشک انگشتانم

 

 

و تنیدست به دور واژه

 

 

پیچک خواب کنون

 

 

                                  شاعر عماد   سروده شده در۱۴/۲/۱۳۸۷

افشین یدالهی ترانه های ناهمخوان با معیارهای شعر کلاسیک مجوز ..

 منبع خبری:
   
 
 
 
 
 
 منبَع:

http://www.shabestannews.com/newsdetail.asp?newsid=87021321183261&code=4

 

 

 ترانه های ناهمخوان با معیارهای شعر کلاسیک
 
مجوز نمی گیرند
 
 

  
 
 
 
.

 فرهنگی:

افشین یدالهی معتقد است:

در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

 بسیاری از ترانه ها به

 دلیل ناهمخوانی بامعیارهای شعر

کلاسیک مجوز نمی گیرند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، افشین یدالهی ،

ترانه سرا در نشست ادبی "بررسی روند حرکتی

 ترانه پس از انقلاب" که عصر امروز، جمعه 13 اردیبهشت،

 در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد،

به محدودیت های ترانه پس از انقلاب اشاره کرد و گفت:

از 10 سالقبل که ترانه و موسیقی پاپ شروع شد عمدتا ترانه سراها

 تحت تاثیر ترانه سراهای قبل از انقلاب بودند و همین

 موجب می شد تا آثارشان هم شبیه آنها باشد.

وی افزود: این روند مدت کوتاهی ادامه داشت بعد ها ترانه سرا ها

 مسیر خود را از ترانه سراهای دوران قبل از انقلاب جدا کردند

 طوری که هم آمار ترانه سرا افزایش یافت و هم از لحاظ

شکلی تغییری چشمگیر صورت گرفت.

به گفته یدالهی اگر چه ترانه هایی که همراه با موسیقی از

 صدا و سیما پخش می شد از لحاظ تکنیکی و محتوایی ضعیف بود

 ولی با ورود علی معلم دامغانی به عنوان رییس مرکز موسیقی

و سرود صدا و سیما جهش مثبتی از خود صدا و سیما شروع شد و

 روند ترانه سرایی رو به پیشرفت گذاشت.

وی سپس به روند نشر کتب ترانه پرداخت و عدم اقبال این ژانر ادبی

در بین شاعران را عامل اصلی فقدان آثارمکتوب درباره ترانه

 ارزیابیکرد و یادآور شد: ترانه با گذشت زمان کم کم توانست جای

 خود را درادبیات ما پیدا کند.

 امروز عرصه نقد ترانه و مکتوب شدن مورد توجه

 قرارگرفته است و ترانه مطرح ترین ‍ژانر ادبی در ایران است چرا که

 مخاطبانش عام هستند.

این شاعر و ترانه سرا با انتقاد از وضعیت ممیزی ترانه

در وزارت ارشاد گفت:

 ترانه های من هیچ گاه با مشکل ممیزی روبرو نبودند

ولی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی ترانه ها را بیشتر بر

اساس معیارهای شعر کلاسیک ارزیابی می کند برای همین

 بسیاری از ترانه ها رد می شود.

به اعتقاد یدالهی، دوره کنونی نقطه عطفی برای ترانه است.

 اتفاق جدیدی که بعد از انقلاب در این حوزه افتاد و بر رشد ترانه

 در ایران تاثیر گذاشت تشکیل و برگزاری جلسات ترانه خوانی و

 نقد کارگاهی ترانه است.

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: ترانه های خلاق هم همچون

هنر های دیگر باید یک اندیشه شخصی پشت سرش داشته باشد.

در ادامه نیلو فر لاری پور، ترانه سرا دومین سخنران مراسم

با بیان اینکه ترانه جز لاینفک موسیقی است، خاطر نشان کرد:

 مکتوب کردن ترانه آنچنان که اینروز ها باب شده موجب نابود

 شدن آن می شود چرا که ترانه به عنوان یک عنصر

 در کنار موسیقی موجودیت پیدا می کند.

وی ضمن مقایسه ترانه های قبل از انقلاب و بعد از آن،

 استفاده از تعابیر و استعارات را از وی‍‍ژگی های ترانه پیش

 از انقلاب خواند و گفت: جنبه عشقی آن هم از نوع عشق زمینی

 در ترانه های امروز بیشتر شده است.

سراینده مجموعه ترانه " خاکستری تر از همیشه " درباره استفاده

 از قالب چهار پاره در ترانه های امروزی یادآور شد:

آنچه قالب چهارپاره را در ترانه مطرح کرد ظرفیت خود

 این قالب قدیمی است. چهارپاره ظرفیت ترانگی زیادی دارد

 به ویژه این قالب برای ترانه سراهای تازه کار راحت است.

لاری پور در پایان با بیان اینکه ترانه های پس از انقلاب

هیچ چیزی کمتر از ترانه های قبل از این دوره ندارند تاکید

 کرد: ترانه زیرمجموعه ای از شعر است اگر کسی شعر

را نمی شناسد نباید ترانه بسراید چرا که موجب بدبینی نسبت

 به دیگر ترانه سراهای موفق می شود.

گفتنی است در این نشست که یک بخش آن به ترانه خوانی

 حاضران در جلسه اختصاص داشت عبدالجبار کاکایی و

محمد صالح علا از سخنرانان مدعو حضور نداشتند.

پایان پیام /

 

نکته هائی چند...

 

انسان خردمند ، تار و پودهای اصلی زندگی را می یابد . اُرد بزرگ 


زندگی خواب است و عشق رؤیای آن .  موسسه
وقت گرانبها است ، اما حقیقت گرانبها تر است . دیسرائیلی 


با گذشت ، شما چیزی را از دست نمی دهید بلکه بدست می آورید . اُرد بزرگ 


در این دنیا از دو راه می توان موفق شد ؛ یا از هوش خود و یا از نادانی دیگران . لابرویر
مردم موفق امروز کودکان جسور دیروز بوده اند . دیسرائیلی 


سرود هستی آهنگی ملایم و کشیده دارد . اُرد بزرگ
 

مهم این نیست که در کجای این جهان ایستاده ایم، مهم این است که در چه مسیری گام بر می داریم. هولمز 


انسان بدرستی همان میشود که به آن فکر میکند . فلورانس نایتینگل 


آشکارترین خصلت ایرانیان کمک به مصیبت زدگان دیگر سرزمین هاست . 

 خواجه نظام الملک 


جوانی اشتباه است ، کهولت مبارزه و پیری پشیمانی . دیسرائیلی 


جوانی که به بالا نمی نگرد ، نظرش به پایین می افتد و کسی که به را ه کمال 

 نمی رود ، به پستی می گراید. دیسرائیلی 


دل کسی که خاطر شاه دادگر از او مکدر باشد جایگاه دیو است . بزرگمهر 


شاید من بهتر می دانم که چرا بشر تنها حیوانی است که می خندد.تنها انسان است 

 که به شدت رنج می برد و مجبور است خنده را بیافریند. نیچه 


شکست های زندگی ، درهای پیروزی را می گشاید و خودپسندی درهای پیروزی 

 را یکی پس از دیگری می بندد . اُرد بزرگ 


آنکه به سرنوشت میهن و مردم سرزمین خویش بی انگیزه است ارزش  

یاد کردن ندارد . اُرد بزرگ 


اهل فرهنگ و هنر ، سازندگان آینده اند . اُرد بزرگ 


رامترین کلماتند که طوفانی را با خود به همراه می آورند . افکاری که با پای 

 کبوتران پیش می آیند جهان را مسخر می سازند . نیچه 


سعی نکنیم بهتر یا بدتر از دیگران باشیم، بکوشیم نسبت به خودمان بهترین 

 باشیم. مارکوس گداویر 


اگر بکوشی و در پی نصیبی حتی برای خود باشی بدان که صالحی .  

جبران خلیل جبران 


معتقدم که پس از گرسنگی و چه بسا پیش از آن ، تنهایی بزرگترین مسئل 

 بشر است . مسعود فرزاد 


مرا اندکی دوست بدار ولی طولانی . کریستوف مارلو 


انسان عاقل همیشه از بدگوییهایی که از او می‌شود استفاده می‌کند . ژرژ بانه
 

رهایی و آزادی ، برآیند پرستش خرد است و دانایی . اُرد بزرگ 


اگر به موفقیت خود واقعا ایمان داشته باشید حتما پیروز خواهید شد. داوید شوارتز
 

کسی که همسر و کودک خویش را رها می کند ، در پی خفت ابدیست . اُرد بزرگ
 

شخص باید لایق ستایش باشد ولی از آن بگریزد . فنلون
 

خموشی ، دری به سوی نگاه ژرف تر است . اُرد بزرگ 


همین قدر که برای بدست آوردن آرزوئی اراده کنیم ، یک گام بلند در راه نیل 

 

 بدان برداشته ایم . سی فوست
 

تولد هر کودک بدین معناست که خداوند
هنوز از انسان ناامید نشده است
 
(*تا گوُور) شاعر هندی
  
 

 

 در آرام شب 

در این آرام شب 

 که هیچ جنبشی نیست... 

  ستاره ای در کنار ماه میخندد 

   ودر لحظه های سراسر سکوت 

    که ستاره... ترانهء چشمک وعشق را 

    نجواکنان میخواند در گوش ماه...  

وابر حسادت میکند  

  وبه رشک ... دیده ماه بر ستاره می بندد 

   وماه  باز بی تابی میکند.... در عشق او!

....

چرا ای عاشقانه دیده ء بیدار 

تو.... ترانهء عشق را  ...  سر نمیدهی؟! 

من اینجا قلمم 

 آوازه خوان شب وستاره وماه 

عشق ومحبت ودوستی ست! 

    وخورشیدم... فردا ...درخشش زیبای خویش     

را با نور سلام ســپید 

بر پنــجره ام خواهد تابید 

...وآغــاز روز  

شروع دوباره گی ،  شـــیدائیم  

خواهد شد 

ومن در سکوت شب ء ترانه سرا 

ودر شروع روز 

شاعره وار عاشقی میکنم 

با طبیعت خدواند ...با عشق 

با نعمت زیستن و  با زندگی! 

تونــیز با دل هــمراه شــو 

 

که راه دل راه عاشــقی ها ست 

سرودهء فـــرزانه شــــیدا

دوشنبه ۱۷ دیماه ۱۳۸۶

 

چه فکر کنی که میتوانی, چه نمیتوانی,  

در هر صورت حق با شماست.  

"هنری فورد"

 
 
 در راه زندگی
 
واژه های شادی را کوله باره
 
رفتن خویش کن - ف.شیدا

 

انسان  قدرت  است  

 وقدرت در:  اندیشه درست! - ف.شیدا 

آموخته ام که: از : م. عروج

آموخته ام که:

زندگی دشوار است، اما من از او سخت ترم.


 آموخته ام که:

فرصتها هیچ گاه از بین نمی روند، بلکه شخص دیگری
 
 فرصت از دست داده­ی ما را تصاحب خواهد کرد.

 آموخته ام که:

آرزویم این است که قبل از مرگ مادرم یکبار به او بیشتر
 
 بگویم دوستش دارم.


 آموخته ام که:

لبخند ارزانترین راهی است که می شود با آن، نگاه را وسعت داد.


آموخته ام که:

 نمی توانم احساسم را انتخاب کنم، اما می توانم نحوه برخورد
 
 با آنرا انتخاب کنم.

 آموخته ام که:

همه می خواهند روی قله کوه زندگی کنند،
 
اما تمام شادی ها و پیشرفتها وقتی رخ می دهد
 
 که در حال بالا رفتن از کوه هستید.

پ.ن

 
زندگی در جریانه چه استاد نمره رو بهم بده چه نده.
 
اصلا هم مهم نیست.

امروز اومدم دانشگاه لیسانسم دنبال ریز نمراتم اینها گفتند
 
 برج ۹ پارسال فرستادند. اما هنوز نرسیده اونجا!!!!

اگر پست چی پیاده هم می خواست ببره تا الان رسیده بود!!!!!

یه اعلامیه دیدم مربوط به خود کشی یکی از بچه های دوره دکترا ...

می گفتند از دست استادهاش به سطوح اومده خودش
 
 رو با سیانور کشته!!!! 
 
امیدوارم کارم به اونجا نکشه........................
به قلم :م. عروج
 
سایت گوهر شب چراغ :