شـعر وادبـیات /هـنری -اجتماعی - جستجوگر(f.sh)

شعر وادبیات از شاعران همراه با مطالب گوناگون

شـعر وادبـیات /هـنری -اجتماعی - جستجوگر(f.sh)

شعر وادبیات از شاعران همراه با مطالب گوناگون

« دایره زنگی » نخستین فیلم بلند پریسا بخت آور

اصلاحیه خبر امروز؛ حضور امین حیایی ٬
 
 
امیر نوری و دکتر امید روحانی برای بازی
 
 
 در « دایره زنگی » قطعی شده است
 
 
اصلاحیه خبر امروز؛ حضور  امین حیایی ٬ امیر نوری و دکتر امید روحانی برای بازی در « دایره زنگی » قطعی شده است


سینمای ما ـ امیر کاظمی :

 

در ادامه پروژه انتخاب بازیگران

 

 « دایره زنگی »

 

 ٬ امین حیایی ٬ امیر نوری و دکتر امید روحانی

 

 

برای بازی در « دایره زنگی » قرار داد بستند .

 

 « دایره زنگی » نخستین فیلم بلند پریسا بخت آور

 

در مقام کارگردان است .

 

دور خوانی و تمرین گروه همچنان در دفتر تولید

 

 فیلم ادامه دارد و فیلمبرداری از اواسط

 

شهریور ماه در تهران آغاز می شود .

 

 پریسا بخت آور در گفت و گو با سینمای ما

 

گفت: «هدیه تهرانی ٬ مهران مدیری

 

٬ صابر ابر ٬ امین حیایی ٬ گوهر خیر اندیش ٬

 

نیما شاهرخ شاهی ٬ امید روحانی ٬

 

 بهاره رهنما ٬ ملیکا شریفی نیا ٬

 

 امیر نوری ٬ بهشاد شریفیان ٬

 

شاهرخ سخا ٬ اردشیر کاظمی و

 

مهدی پاکدل تنها بازیگرانی هستند

 

که تا کنون برای بازی در

 

« دایره زنگی » قرار داد بستند».

 

برخلاف اعلام چند خبرگزاری معتبر ٬

 

گروه همچنان مشغول مذاکره با چند بازیگر

 

دیگر نیز هستند اما تا کنون قرار دادی مبنی

 

بر حضور آنها بسته نشده است .

 

دیگر عوامل « دایره زنگی » عبارتند از :


نویسنده و مشاور کارگردان : اصغر فرهادی ٬

 

 کارگردان : پریسا بخت آور ٬

 

تهیه کننده : سید جمال ساداتیان ٬

 

مدیر فیلمبرداری : مرتضی پورصمدی ٬

 

صدابردار : بهمن اردلان ٬ طراح صحنه و لباس : کیوان مقدم ٬

 

طراح چهره پردازی : ایمان امیدواری ٬ مدیر تولید : مجتبی متولی ٬

 

 دستیار اول کارگردان و برنامه ریز : علیرضا شمس ٬

 

 دستیار دوم کارگردان : علی ثمینی ٬ منشی صحنه : مریم نراقی ٬

 مدیر تدارکات : حمید پرهیز

 
شنبه,10 شهریور 1386 - 17:13:39
 

منبع: www.cinemaema.com


 

با تـو دنیـــا مــال مــن بود ....مــال مــن از ف.شیدا

   
 
 روزی  دنیــا مال مــن بـود  ....  مال من

 

    

                                  با تمام شـادیــهاش  .... با تموم لحظــه هاش

 

 

 

           با تـو دنیـــا مــال مــن بود  ....مــال مــن

 

 

 

                          با همـه روزو شبـاش .....خنـده ها و گریـه هاش!

  

  

 

         همـه دنیا با تموم خوبیهاش در یه طرف

 

 

 

       منو دنیای منو تو

 

 

 

                          با همه عشق و و فاش هم یه طـرف

 

 

 

      آره دنـیا مال من بود.....مــال مــن

 

 

 

 

           وقتی که نگاه تو .... با همـه گرمـی و خوبیش

 

 

 

                                                تو چشام نگا میکرد

 

 

 

                            دستمو فشار میداد دستای تو

 

 

 

                               و لبــات  میگفت بمن :

 

 

 

                                     "اگه گفتی چــقدر دوســت دارم " ؟

 

 

 

                                           و نگا ت میرفت روی ستاره ها

 

 

 

                                                 باز  میگفتی تو بمن:

 

 

 

              بی نهایت واسه دوست داشتن تو خیلی کمه

 

 

 

                                با همه ستاره های آسمون

 

 

 

                         و میگفتی دوباره : 

 

                               

                                     میدونی دوست دارم تا بی نهایت خدا

 

 

 

                                           با همه ستاره هاش

 

 

 

                                  با تمام کهــکشونــش ، بــخدا

 

 

 

               میدونی اینــجوری من  دوست دارم ؟!

 

 

 

                      و تموم شوق دنیا  تو دلم شادی میکرد .

 

 

 

                آرزوم تو  دنـــیا  تنـها    ...   هـــمه داشتـــن تو  بود

 

 

 

        تو و اون مـــهر و وفـــا    .....  

 

 

 

                                                 تو واون ستارها و کهکشون

 

 

 

                            آخــه دنیـــا مال مــن بود   ....مال من 

 

 

 

                                                       با امیـد عشق تو

 

 

                            

                  همه دنیا مال من بود مال من

 

 

 

                                          مال من بودی و دنیا مال من  !

 

 

 

              با تو هیچی کـــم  نبــــود... با تو هیچی  "غــم"  نبـــود !

 

 

 

                     بــا تــو و تنــها بــا تــو ..همهء دنیای مـن

 

 

 

                          در همون نقطه  که بودیــم منو تو

 

 

 

                                  وسعتش تا بی نهایـت می کشید !!!

 

 

 

             و تمـــوم زنــــدگــی ....با همه سعـــادتــش

 

 

 

                     روی خوشبـــختی ما  .....چـــرخ میــزد

 

 

 

    روی عشــق منو  تو ...   روی عشـــق منو تو

 

 

 

                     انـگاری هیچکی نبـود من فقط بودم تو .... 

 

 

                                                  تو فقط بودی و من !!!

 

 

 

         مرکز تمـــوم دنیـــا شده بودیم  ....مـــنو تــو   !!!

 

 

 

                        نه نیــازی به کســی .... نه امیـدی به کســی

 

 

 

                             و نه حتی  واســمون  فرق میکرد

 

 

 

                           چه جوری بـگذره این چرخ فــلک!!!

 

 

 

               بـــس بودیـــم برای هــم 

 

 

                              و فقــط  بودن  ما  کنــار  هــم .....

 

 

    

                                                     همه ء غصـــه هارو کنـار میــزد !

 

 

 

                  دل مــن کنار تو دل تو کنار مـن

 

 

 

                                  در همون نقـطه که بودیم منو تو

 

 

 

                               همه خوشبــختی دنیا بود و بس !!!

 

 

                              همه خوشبــختی دنیا بود و بس !!!

 

 

 

                و تموم شوق دنیا تو دلم شادی میکرد .

 

 

 

                           تــو دلم  دعــا میـکردم که خـدا ....

 

 

 

                                                     تو رو در کنـــار من نــگه داره

 

 

 

            بدلم درد جـــدائی نیـــاره!

 

 

 

                      آخه دنیا مال من بود مال من

 

      

                                

                                           وقتـی مال مـن  بودی

 

 

 

            آخــه تو   دنیـا   بودی ، اگــه مـال مـن  بودی!

 

 

                                                                      اگــه مـال مـن  بودی!

 

 

       تا یه روز دنیـا تو چــشم من شکـــست

 

 

 

                                         دل مــن میون  ایـن دنیــای تلــخ

 

 

 

                               که دیــگه تــرو  نـداشـــت

 

 

 

                      دوباره یــکّه و تنـها شده بـود 

 

 

 

                                                      دوباره اسیر غمها شده بود!!!

 

 

                                دل مــن بـــدون تـو

 

 

 

                                         همهء زندگی رو کنـار گــذاشت

 

 

                دیگه هیچ شوقی نداشت

 

 

                                                     دنیــــائـی دیــگه   نبــود

 

 

 

                    وسعتـــی دیــگه نداشــت ....لذتــی  دیــگه  نداشـــت

 

 

 

                  و دیــگه حـتی برای یک نفس

 

 

 

                                                              دل مــن ذوقـــی نداشــت

 

 

 

           بــی تو دنیـــا ئی نبــود    ...   بــی تو دنیـــا ئی نبــود !!!

 

 

 

                     بـی تو دنیـا یه کـــویر خــالی بـود

 

 

 

                                    خورشیــدش قلـب منو، تـرک میـداد

 

 

 

               وشباش سردی غم بود  که یخـــش

 

 

 

                                         دلمــو شکستـــه تر،  بــجا میــذاشـت

 

 

 

                و   ترک خـورده    با   قلبـی    غرق    اشــک

 

 

 

                    بخـــدا   گفتــم   و   گفتــم   شــب    و   روز :

 

 

 

                           دنیا   وهر  چی   تو    دنیــاســت ،مال   تو !!!

 

 

 

               خوبی  و   شادی  و    عشقـش      مال    تو

 

 

 

            ((  یه ترک  خـــورده دلــه  ، نصــیب   من))؟؟!!

 

 

 

                     پــس    گذار   شــب    و    روزاش    مال   تو

 

 

 

                    دیگه دنیـــا مال من نیســــت !  مال  تـوســــت

 

 

 

                          خوبی   و  شادی  و  شوقـش   مال    توســت

 

 

 

                            واســه فــرداشــــم   منو  رنـــجی نــده

 

 

 

                         هـــر  چـــی که داره   نــداره ،  مال   تو

 

 

 

                      ایــن دلــی که بیــقراره ، مال    من

 

 

                                    

                                   ایــن دلــی که بیــقراره  ، مال    من !!

                                  

                                                     

 

                    نمیـخــوام  دنیـا   رو  با    تنــهائیهـاش

 

 

 

                      نمیـخـوام  با   غــصه و   رنـج وغــما ش 

 

 

 

                                   هــمه     نعمتـهـــای دنیــاش   مال تو

 

 

 

                         بــــدی  و    خـــوبـی    فـــرداش       مال تو 

 

 

 

               دنیــا  و  هر  چی  تو    دنیـاســـت     مال تو

 

 

 

                    هر چی  تو  امـروز   و  فــرداست     مال تو

 

 

 

                  ٫٫ منــو   این    قــــلب  شکسـتـه ، مال مـن،،

 

 

 

              ایـــن دلـــه    به  غـــم  نشسـته ،مال من

 

 

 

                             خــاطــرات  عشــــقء  رفــــته ، مال من

 

 

 

                                خــاطــر قلـــــبی شکـــسته ،  مال من !!!

 

                                             

 

                     دیـــگه  هیچ ی نمیــــخوام ،  از مال تو

 

 

 

                            اینــهمه   که غصـــــه دادی ،  مال من

 

 

 

                      اون  امیـــــدی  که ندادی ، مال من!

 

 

 

                   دلــــم از   خــدائی   تـو هــــم   گـرفــت

 

 

 

                                            چــون  تمــوم شادی هامو،غم گرفت    

 

 

             امــا   تو  نــگاه نــکردی  به دلـــم

 

 

 

                                     حالا من یه عاشق پراز غــمم

 

 

 

              دیگه   من یه عاشــق  پرازغــمم  

  

 

 

                   ســــروده ء فـــرزانه شـــیدا

 

        

 

زن مثل ویروس می‌مونه، وقتی وارد زندگیت بشه،
 
 جیبت رو اسکن می‌کنه، لبخند رو دیلیت می‌کنه،
 
 مخت رو ادیت می‌کنه، برنامه‌هات رو دانلود می‌کنه،
 
آخرش هم هنگ می‌کنی
 
 
یارو میره ماشینش رو بیمه کنه
 
 
آخر کار طرف بهش میگه انشالله که
 
هیچوقت ازاین بیمه استفاده نکنی اونم برمیگرده
 
 میگه  :انشالله  که تو هم از این پول خیر نبینی
 
 

ایران سروده فرزانه شیدا /آرم جمهوری اسلامی

 
 ایران  
 
چو ایران   نباشد  تن  من   مباد

زنامش مرا  ،،عشق ،،  آید  بیاد

به نیکی کنم  یاد ء ایران  خویش

که  بر قلب  من   مهربانی  بداد

چو ایران  مباشد   تن من   مباد

که  مردان نیکو  به دنیا    نهاد

زاو  مردم  عشق و ایمان شدیم

ز  او صد   فداکار   آزاده   زاد

چو ایران مباشد  تن  من   مباد

 وطن  تا  ابد  شاد  و  آزاده باد
 
وطن  تا ابد   شاد  و  پاینده باد


سروده ء فرزانه شیدا

دوشنبه 8 بهمن 1386

لینک مرجع:

 

 

آرم جمهوری اسلامی ایران

 

 

www.myiran2.blogfa.com/8510.aspx

 

 

 

 

 

ایران

 

آرم جمهوری اسلامی ایران

 

 

آیا می دانید که طراح نشانه و پرچم جمهوری اسلامی ایران

 

 

 چه نام دارد؟

 

 در اینجا توجه شما را به مصاحبه ای که مجله

 

 

 « پاسدار اسلام » در سال 1362 با طراح پرچم مقدس

 

 

 جمهوری اسلامی ایران ترتیب داده بود جلب می نماییم.

 

فرصتی دست داد که با

 

 

جناب آقای « مهندس ندیمی » طراح آرم جمهوری اسلامی ایران

 

 

 گفتگوی مختصری داشته باشیم.

 

 

از ایشان می خواهیم تاریخچه ای از چگونگی پیدایش

 

 

 آرم جمهوری اسلامی را از ابتدا و طی مراحل تکاملی آن توضیح دهند.

 

- پاسخ سؤال شما به صورت خیلی اجمالی بدین قرار است:

 

ایده چنین کاری از پیش از انقلاب در ارتباط با تفسیری که

 

 

 از سوره حدید در یکی از درسهای مذهبی شنیدم در ذهنم کاشته شد.

 

 

 از آن بحث چنین دریافتم که حکومت اسلامی از دیدگاه قرآن دارای

 

سه بعد یا پایه اساسی است ، یعنی « کتاب » ،

 

 « ترازو » و « آهن » و یا به عبارت قرآنی

 

 « کتاب » ، « میزان » و « حدید » ، و اینکه هر جامعه ای هر یک

 

 

 از این سه بعد یا پایه را کم داشته باشد راهش به فلاح نیست.

 

 

این نقطه شروع در ذهن من بود تا اینکه پس از پیروزی انقلاب

 

 

و در اوایل آن ، حضرت امام آن سخنرانی تاریخی را ایراد

 

 

 فرمودند و در آن خواستار جدی عوض شدن نشان و علامت کشور

 

 

 شدند و به صراحت عنوان کردند که شیر و خورشید باید عوض شود.

 

 

 پس از سخنرانی مزبور من طرح قضیه را جدی تر گرفتم

 

 

 و روی آن سیاه مشقهایی که از قبل داشتم به طور جدی کار را شروع کردم.

 

 

در نهایت طرح موجود آماده شد که یک نسخه از آن را به دفتر

 

 

 امام در قم فرستادم .

 

 

البته پس از سخنرانی امام در مورد تعویض آرم ، مسابقه ای برای

 

 

 طرح نشان و آرم جمهوری اسلامی توسط دولت در مطبوعات

 

 

مطرح گردید که به دنبال آن نسخه ای از طرح آرم را نیز برای

 

 

 نخست وزیری که عهده دار برگزاری مسابقه بود فرستادم.

 

 

در مرحله اول طرح دیگری انتخاب و اعلام شد و در یک سری

 

 

از اسکناس ها نیز به چاپ رسید.

 

 

در واقع مساله مختومه بود تا این که یک شب قبل از چاپ شدن

 

 طرح در روزنامه ها آقای رفسنجانی تلفن زدند و فرمودند

 

 

: « این طرح در شورای انقلاب تصویب شده و به تنفیذ حضرت امام

 

 

 نیز رسیده است و بهتر است خود شما روی طرح کل پرچم هم کار کنید. »

 

در قانون اساسی آمده است که پرچم رسمی ایران به رنگهای سبز

 

 

 و سفید و سرخ و با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار

 

 

 « الله اکبر »  است.

 

 

یعنی می بایست علاوه بر این آرم شعار الله اکبر نیز در پرچم

 

 

 وجود داشته باشد و به همین دلیل از من خواسته شد که طرح پرچم

 

 

را هم آماده و به شورای انقلاب ارائه دهم .

 

 

 پس از آن در ارتباط با دبیر شورای انقلاب چندین طرح برای پرچم

 

 

 آماده کردم و تحویل دادم که در نهایت طرح فعلی در شورای انقلاب

 

 

به تصویب رسید و اعلام شد.

 

 

این تاریخچه بسیار فشرده ای بود از به وجود آمدن این آرم .

 

 

 البته کلیه مشخصات هنری و فنی آرم و پرچم در جزوه ای که توسط

 

 

موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به عنوان استاندارد

 

 

 پرچم جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسیده درج شده است که

 

 

 در دسترس می باشد.


 نوشته شده توسط حامد

www.myiran2.blogfa.com/8510.aspx

 

 

دوربین دیجیتال وتفاوت آن با دوربین های قدیمی وهمچنین موبایل ها

 

 تفاوت یک دوربین سنتی با دوربین دیجیـتال چیست؟ راستی جایگاه دوربین

 

دیجیتال کجاست ویژگی ها ی مهم مرتبط با دوربین دیجیتال کدام است؟

 

پارامترهای و مشخصات مهم در زمان انتخاب یک دوربین دیجیتال

 

 می توان چه مواردی ذکر کرد؟

 

 جواب ساده است در این گفتار به مبحث نحوه انتخاب یک دوربین

 

 دیجیتال می پردازیم

 

مقدمه

اکثر پیشرفت ها و تحولات چشمگیر در عرصه دستگاههای الکترونیکی

 

 در بیست سال گذشته ، مدیون پیشرفت های مهم و عظیم تری

 

در صحنه های دیگر تکنولوژی است. بررسی عملکرد دستگاههای

 

 الکترونیکی نظیر : CD ، DVD ، MP3s و DVR ،

 

 توجه ما را به این واقعیت مهم معطوف می نماید که تمامی

 

 آنان از یک پردازش پایه مشابه استفاده می نمایند : تبدیل اطلاعات

 

 آنالوگ به دیجیتال ( صفر و یک ) .

 

 رویکرد فوق، تغییرات گسترده ای را در رابطه با نحوه برخورد با

 

 اطلاعات صوتی و تصویری ، بدنبال داشته است .

 

دوربین دیجیـتال ، یکی از نمونه های قابل توجه در این زمینه بوده

 

که نسبت به مدل های قبل از خود ، بصورت اساسی تغییر نموده است

 

( تفاوت عمده نسبت به با دوربین های سنتی ) .

 

 تمامی فرآیندها در دوربین های سنتی، مبتنی بر فعالیت های شیمیائی

 

 و مکانیکی می باشد. تمامی دوربین های دیجیتال دارای یک کامپیوتر

 

 

از قبل تعبیه شده بوده وتصاویر را بصورت الکترونیکی ذخیره می نمایند.

 

اما اینک یک دوربین دیجیتال

 

فرض کنید ، قصد تهیه یک عکس و ارسال آن از طریق نامه الکترونیکی

 

برای دوست خود را داشته باشیم . در این رابطه می بایست تصویر اخذ شده ،

 

بصورتی نمایش و مشخص گردد که کامپیوتر قادر به شناسائی آن باشد

 

( بیت ها و بایت ها ) . در حقیقت یک تصویر دیجیتال، رشته ای طولانی

 

 از صفر و یک بوده که تمامی نقاط رنگ شده که پیکسل نامیده می شوند

 

 را مشخص می نماید. ترکیب و اجتماع تمامی نقاط فوق با یکدیگر ،

 

 تصویر دیجیتالی مورد نظر را ایجاد می نماید.

 

 

 در صورتیکه قصد تهیه یک عکس را داشته باشیم ، می توان از دو گزینه

 

 زیر استفاده نمود :

 

• استفاده از دوربین های فیلم سنتی .

 

در این روش با استفاده از یک دوربین عکسبرداری ، عکس مورد نظر

 

 گرفته شده و پس از پردازش فیلم بصورت شیمیائی، امکان چاپ آن با

 

 استفاده از کاغذ ها ی مخصوص ، فراهم می شود.

 

 در ادامه ، عکس آماده شده توسط اسکنر ، اسکن و بصورت دیجیتال

 

 تبدیل می گردد .

 

• استفاده از یک دوربین دیجیتال :

 

در این روش ، با استفاده از یک دوربین دیجیتال و تابش نور

 

 به شی مورد نظر و دریافت فیدبک های مربوطه و تبدیل آنان

 

 به مجموعه ای از پیکسل ها ، تصویر مورد نظر مستقیما" بصورت

 

 دیجیتال تبدیل می گردد .

 

یک دوربین دیجیتال ، همانند یک دوربین سنتی دارای

 

 امکانات متعددی نظیر :

 

مجموعه ای از لنزها می باشد . این نوع دوربین ها در مقابل

 

 تمرکز نور بر روی بخشی از فیلم ، نور را بر روی یک دستگاه

 

 نیمه هادی تابانده که ضبط الکتریکی نور راانجام خواهد داد .

 

 در ادامه، یک کامپیوتر اطلاعات الکترونیکی را به داده

 

 دیجیتال تبدیل می نماید .

 

 

مهمترین تفاوت بین یک دوربین دیجیتال و یک دوربین مبتنی برفیلم ،

 

 عدم استفاده از فیلم در دوربین های دیجیتال می باشد.

 

 در مقابل ، دوربین های دیجیتال دارای یک سنسور بوده که نور را

 

 به سیگنال های الکتریکی تبدیل می نماید . سنسورهای استفاده شده

 

 در اکثر دوربین های دیجیتال ،

 

از نوع CCD)Charge Coupled Device) می باشد .

 

در تعدادی دیگر از دوربین های دیجیتال از تکنولوژی نیمه هادی CMOS)

 

complementary metal oxide semiconductor) استفاده می شود.

 

 با اینکه سنسورهای CMOS ، تصاویر دیجیتال با کیفیت مطلوبتر

 

 را ارائه می نمایند و در آینده متداولتر خواهند شد ، ولی نمی توان

 

ادعا نمود که تکنولوژی فوق جایگزین سنسورهای CCD

 

 در دوربین های دیجیتال خواهد شد . CCD ، مجموعه ای

 

 بسیار کوچک از دیودهای حساس به نور بوده که مسئولیت

 

تبدیل تصویر ( نور ) به الکترون ( سیگنال های الکتریکی )

 

 را برعهده دارند . دیودهای فوق ، photosites نامیده می شوند .

 

 هر photosite ، حساس به نور می باشد.

 

جایگاه دوربین دیجیتال

 

همانگونه که اشاره گردید، تصاویر اخذ شده با استفاده از دوربین های

 

 دیجیتال ، به رشته ای طولانی از پیکسل تبدیل می گردند

 

. با توجه به نقش حیاتی پیکسل ها در دوربین های دیجیتال ،

 

 تولید کنندگان و تهیه کنندگان توجه بسیار خاصی نسبت به پارامتر

 

 فوق دارند .مگا پیکسل ، واحد اندازه گیری بزرگتری نسبت به

 

 پیکسل است .مگا ، به معنی یک میلیون و پیکسل نقاط بسیار کوچکی

 

 می باشند که یک عکس را ایجاد می نمایند. تمامی تصاویر از نقاط بسیارریزی

 

به نام پیکسل تشکیل می گردند .

 

 یک تصویر حاوی میلیون ها نقطه و یا پیکسل بوده که تشخیص

 

آنان بدون چشم مسلح عملا" غیر ممکن می باشد. بدیهی است ، ه

 

ر اندازه که دوربین دیجیتال دارای پیکسل های بیشتری باشد ،

 

 قادر به آگاهی جزیئات بیشتری از تصویر خواهد بود

 

. بموازات افزایش اطلاعات مربوط به جزئیات یک تصویر

 

، می توان براحتی ابعاد و اندازه تصویر را بزرگتر و عملیات مربوطه

 

 را در ارتباط با آنان انجام داد .

 

دقت ها ی ( وضوح ) متداول که در دوربین های دیجیتال

 

برخی از دقت ها ی ( وضوح ) متداول که در دوربین های دیجیتال

 

استفاده می گردد ، بشرح زیر می باشد :

 

• 256 در 256 پیکسل :

 

 

دقت فوق در اکثر دوربین های دیحیتال ارزان قیمت ارائه می گردد .

 

دقت فوق پائین بوده و معمولا" کیفیت تصاویر اخذ شده توسط این نوع

 

 از دوربین ها نیز مطلوب نخواهد بود .

 

مجموع تمامی پیکسل ها 65،000 می باشد .

• 640 در 480 پیکسل :

دقت فوق نیز پائین بوده و در اکثر دوربین های دیجیتال از آن استفاده

 

 می گردد . در صورتیکه قصد گرفتن تصویر و ارسال آن برای دوستان

 

 و یا استفاده از آنان در صفحات وب ، وجود داشته باشد ،

 

دقت فوق می تواند در این رابطه پاسخگو باشد .

 

مجموع تمامی پیکسل ها 307،000 می باشد .

 

 

• 1216 در 912 پیکسل :

 

 

در صورتیکه قصد چاپ تصاویر اخذ شده توسط دوربین های

 

دیجیتال وجود داشته باشد، دقت فوق مطلوب خواهد بود مجموع پیکسل ها ،

 

1،109،000 می باشد( مگاپیکسل (

 

 

• 1600 در 1200 پیکسل .

دقت فوق بالابوده و می توان تصاویر اخذ شده را با ابعاد بزرگتر

 

 چاپ نمود( یک تصویر 8 در 10 اینچ ). مجموع تمامی پیکسل ها

 

 تقریبا" دو میلیون می باشد . امروزه دوربین هائی با 2 / 10 میلیون پیکسل نیز

 

عرضه شده است .

 

 

 

ضرورت استفاده از دقت بالا در دوربین های دیجیتال ،

 

به نوع عملیاتی که می بایست بر روی تصویر انجام شود،بستگی دارد.

 

 در صورتیکه ، هدف استفاده از تصاویر در صفحات وب و یا ارسال آنان

 

 از طریق نامه الکترونیکی برای دوستان باشد،می توان از دوربینی

 

 که دارای دقت 640 در 480 پیکسل است ،استفاده نمود.

 

تعداد تصاویری را که دوربین می تواند در خود نگهداری نماید ،

 

 

متناسب با افزایش وضوح تصویر ، کاهش می یابد.

 

 

 

در صورتیکه تصمیم به چاپ تصاویر اخذ شده وجود داشته باشد ،

 

می بایست از دوربین هائی که دارای تعداد پیکسل بیشتری می باشند،

 

 استفاده گردد. در حال حاضر، دوربین های چهار و پنج مگا پیکسلی

 

متداول شده اند .

 

ویژگی ها ی مهم مرتبط با دوربین دیجیتال

 

از مهمترین ویژگی های مرتبط با دوربین دیجیتال، می توان به

 

موارد زیر اشاره نمود :

• دقت:

تمامی دوربین های دیجیتال موجود، قادر به ایجاد تصاویر با کیفیت

 

مناسب بمنظور ارسال بهمراه نامه های الکترونیکی و یا در اندازه های

 

 کوچک می باشند.همانطور که اشاره گردید، هر اندازه تعداد پیکسل های

 

 یک تصویربیشتر باشد، تصویر مذکور واضح تر بوده و

 

 می توان آنرا در اندازه بزرگتری چاپ کرد. دوربین هایی که

 

دارای وضوح دو مگاپیکسل می باشند ، قادر به ایجاد تصاویری به

 

 ابعاد 7*5 ، دروبین هایی با دقت سه مگاپیکسل قادر به تولید تصاویری

 

در ابعاد 8 در 10 و دوربین های با دقت چهار مگاپیکسل ،

 

می توانند تصاویری با ابعاد 11 در 17 را ایجاد نمایند.

 

 

• اندازه،‌وزن و طرح:

 

برای برخی از کاربران اندازه و وزن دوربین ببشتر از میزان دقت آن

 

 اهمیت دارد( حمل آسان دوربین ) .استفاده از دوربین های کوچک آسان

 

 می باشد ولی بدلیل کوچک بودن صفحه و دکمه های کنترل کننده آن ،

 

 ممکن است به مرور زمان تبعات و مشکلات خاص خود را

 

 بدنبال داشته باشد .

 

 

 

• عدسی زوم :

 

 

دوربین های ارزان قیمت، اغلب فاقد لنزهای نوری می باشند.

 

اگر مجبور به انتخاب بین دوربین های دارای لنزهای نوری و

 

 یا دوربین های با دقت بالا می باشیم ، پیشنهاد می گردد ، دوربینی

 

 انتخاب گردد که دارای لنز نوری باشد.

 

 در چنین مواردی ضرورتی ندارد که سوژه مورد نظر جهت عکاسی،

 

 بزرگ انتخاب گردد و پس از گرفتن تصاویر با بکارگیری نرم افزار ،

 

 برداشت ها و پردازش های مورد نظر بر روی آن را انجام داد.

 

 لازم است به تبلیغاتی که در رابطه با لنزهای دوربین های دیجیتال

 

 و میزان عملکرد آنان می شود ، دقت لازم نیز صورت پذیرد.

 

 تعداد زیادی از تولید کنندگان ، زوم لیزری

 

( حرکت لنز بمنظور بزرگنمائی تصویر ) را با زوم دیجیتال

 

( تعداد اندکی پیکسل را می تواند capture نماید ) ، ترکیب و

 

 اعلام می نمایند .

 

• تمرکز دستی:

 

برای گرفتن تصاویر از فاصله بسیار نزدیک و یا در مواردیکه

 

 امکان تتنظیم اتوماتیک وجود ندارد ،استفاده از پتانسیل های ارائه شده

 

 بمنظور تنظیم دستی دوربین ،کمک مناسبی بمنظور اخذ تصاویر واضح

 

 را ارائه می نماید. در برخی دوربین ها امکان استفاده از تنظیم دستی

 

 وجود نداشته و در چنین مواردی می توان از دوربین مورد نظر صرف

 

ا" در فواصل محدودی استفاده بعمل آورد .

 

 

• ذخیره سازی:

 

دوربین های دیجیتال دو مگاپیکسلی که اکثرا" دارای هشت مگابایت حافظه

 

( کارت حافظه اولیه ) می باشند ، قادر به نگهداری هشت تا ده تصویر

 

 با بالاترین دقت خواهند بود. ظرفیت کارت حافظه همراه یک دوربین

 

دیجیتال زیاد حائز اهمیت نمی باشد و می توان در ادامه و متناسب با نیاز،

 

 ازکارت هائی با ظرفیت بیشتر استفاده نمود.

 

شرکت سونی همچنان دوربین هائی را تولیدمی نماید که می توانند تصاویر

 

 را بر روی فلاپی دیسک و یا دیسک نوری ذخیره نمایند .

 

 فراموش نکنیم که سرعت فلاپی دیسک ها کند بوده و بیش از یک و یا دو

 

 تصویر با دقت بالا را نمی توان بر روی آنان ذخیره نمود.

 

با استفاده از دیسک های نوری می توان تصاویر بمراتب بیشتری

 

 راذخیره نمودولی دوربین هائی که از دیسک نوری استفاده می نمایند

 

کند و حجیم می باشند.

 

 

• باطری ها:

 

 

در دوربین های دیجیتال از یک و یا چند نوع باطری استفاده می گردد.

 

باطری نوع AA، هم بصورت قلیایی غیر قابل شارژ و هم بصورت قابل

 

شارژ موجود می باشد .

 

باطری های ظرفیت بالا CRV3 و یا باطری های قابل شارژ ، نمونه هائی

 

دیگر از باطری های قابل استفاده در دوربین های دیجیتال می باشند.

 

 

 

 

• فیلم و صدا:

 

بسیاری از دوربین های دیجیتال قادر به گرفتن ( اخذ) تصاویر

 

 ویدئوئی مناسب می باشند ( به همان خوبی که عکس می گیرند ).

 

 حافظه این نوع از دوربین ها ، قادر به ذخیره سازی فیلم زیادی نخواهند بود .

 

 ویژگی فوق ، در مواردیکه امکان دسترسی به دوربین های فیلمبرداری

 

 جهت ضبط تصاویر مربوط به یک صحنه وجود ندارد، بسیار مفید می باشد .

 

• تنظیمات نوردهی:

تمامی دوربین های دیجیتال ، امکان استفاده اتوماتیک را فراهم می نمایند ،

 

 در چنین مواردی کافی است از یک دکمه از قبل تعبیه شده که

 

تمامی پارامترهای لازم بمنظور اخذ تصاویر را بصورت پیش فرض

 

در نظر می گیرد ، استفاده گردد.

 

استفاده از دوربین هایی که دارای دیافراگمی جهت تنظیم

 

میزان ورود نورمی باشند ، بمراتب مطلوبتر خواهد بود. با استفاده

 

 از دوربین های فوق و تنظیم فاصله لنز و یا مدت زمان باز بودن

 

 دیافراگم ، بقیه تنظیمات بصورت اتوماتیک در نظر گرفته خواهد شد.

• منوها:

در زمان انتخاب یک دوربین دیجیتال ، لازم است به امکانات ارائه شده

 

بمنظور تنظیم دقت ، حالت و سایر موارد دیگر نیز دقت گردد .

 

 وجود امکانات مناسب در خصوص مشاهده سریع تصاویر گرفته شده

 

 نیز از مزایای یک دوربین دیجیتال محسوب می گردد.

 

 وجود دکمه های زیاد بر روی دوربین علاوه بر اتلاف زمان ،

 

تنظیم و دسترسی به تصاویر گرفته شده را مشکل می سازد.

 

هر اندازه تعداد دکمه های یک دوربین بیشتر باشد ،منوهای مرتبط

 

با آن نیز افزایش خواهد یافت .

 

• White Balance :

تقریبا " تمامی دوربین های دیجیتال،امکان انتخاب یک تنظیم

 

White Balance از قبل تعیین شده را فراهم می نمایند.ویژگی فوق ،

 

 به دوربین دیجیتال اعلام خواهد کرد که کدام عنصر در تصویر

 

 می بایست سفید بوده و یا برداشتی معادل آن داشته باشد .

 

(قابلیت تشخیص بخش هائی از یک عکس که می بایست سفید ،‌سیاه

 

 و یا بین این دو رنگ بنظر آیند). در صورتیکه کیفیت رنگ تصاویر

 

، پارامتری مهم بمنظور استفاده از دوربین دیجیتال می باشد، پیشنهاد می گردد،

 

دوربینی با قابلیت فوق انتخاب گردد .

 

 

• LCD :

برخی از دوربین های دیجیتال دارای نمایشگر LCD می باشند .

 

با استفاده از نمایشگرهای فوق ، می توان تصاویر اخذ شده را بلافاصله

 

 مورد بازبینی مجدد قرار داد. کیفیت LCD های موجود بسیار متنوع و

 

 متفاوت می باشد . تصویر نمایش داده شده توسط آنان در برخی مدل ها

 

در مقابل نورخورشید از بین رفته و یا تصاویر بصورت نقطه به نقطه

 

نمایش داده خواهند شد .

 

در برخی موارد ممکن است تصاویر نمایش داده شده با خم نمودن دوربین ،

 

 تغییر نمایند. در صورتیکه قصد تهیه یک دوربین با نمایشگر LCD وجود

 

 داشته باشد ، پیشنهاد می گردد قبل از خرید ، کیفیت LCD آن در

 

 عمل امتحان گردد .

 

 

تشریح مشخصات دوربین دیجیتال

 

 

مگاپیکسل ارائه شده توسط یک دوربین دیجیتال ، روشی بمنظور

 

 نشان دادن دقت یک دوربین می باشد. هر اندازه تعداد مگاپیکسل

 

بیشتر باشد، دقت دوربین نیز بیشتر بوده و امکان گرفتن تصاویر

 

 بزرگترو با کیفیت چاپ مطلوب،فراهم می گردد. یک دوربین

 

 دو مگا پیکسلی، می تواند تصاویری با دقت 1600 در 1200 پیکسل

 

 را ایجاد نماید.دقت فوق ، امکان گرفتن تصاویر را در اندازه های

 

7*5 با بالاترین کیفیت ارائه می نماید. در دوربین های سه مگا پیکسلی ،

 

می توان تصاویری با کیفیت 2048 در 1536 پیکسل را ایجاد نمود

 

 (تصاویر 8*10 با کیفیت مطلوب ) . هر اندازه تصاویر دارای کیفیت

 

 بهتری باشند، حافظه بمراتب بیشتری در دوربین اشغال شده و متناسب

 

با آن تعداد عکس هایی که دوربین می تواند در حافظه خود نگهداری نماید،

 

 کاهش پیدا می نماید. در این راستا ، می توان از کارت های حافظه بمنظو

 

رافزایش میزان حافظه دوربین ، استفاده نمود.در صورتیکه قصد استفاده

 

 از تصاویر گرفته شده توسط دوربین های دیجیتال در نامه های الکترونیکی

 

 و یا صفحات وب وجود داشته باشد ، به دوربین های پیشرفته ای که

 

 دقت آنان بیش از دو مگا پیکسل است ، نیاز نخواهد بود ولی در صورتیکه

 

 قصد تهیه تصاویر با اندازه های متفاوت وجود داشته باشد ، پیشنهاد می گردد

 

 دوربین هائی با حداقل سه مگاپیکسل انتخاب گردد .

 

پارامترهای مهم در زمان انتخاب یک دوربین دیجیتال

 

پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک دوربین دیجیتال

 

 در نظر گرفت :

 

• طول عمر باطری :

 

حداقل :کمتر از 200 عکس ، پیشنهادی : بین 200 تا 400 عکس ،

 

 حداکثر : بیش از 400 عکس

 

باطری دوربین های دیجیتال بسرعت مصرف و استفاده می گردد.

 

( خصوصا" باطری های قلیائی ) . طول عمر باطری دوربین های دیجیتال

 

ارتباط مستقیمی با قیمت آنان ندارد . مثلا" ممکن است دوربین هایی

 

 با قیمت ارزان ، دارای باطرهائی با عمر مفید بمراتب بیشتری نسبت

 

 به دوربین های گرانقیمت باشند.

 

• مگاپیکسل(دقت) :

حداقل : 2 مگا پیکسل یا کمتر ، پیشنهادی : 3 مگاپیکسل، حداکثر :

 

4 مگاپیکسل یا بیشتر

مگاپیکسل ، واحدی بمنظور اندازه گیری میزان دقت ثبت تصاویر

 

 توسط دوربین های دیجیتال است .هر اندازه تعداد مگاپیکسل

 

 یک دوربین بیشتر باشد ، تصاویر ایجاد شده توسط آن را می توان

 

 در ابعاد و اندازه های بزرگتر و با کیفیت مطلوبتر ، چاپ نمود

 

 

 

توضیحاتی دیگر دررابطه با موبایل

ودوربین های دیجیتال در موبایل در آدرس:

www.writeage.com/index.php?page=15

 

 

کارگاه آموزشی  دوربین های دیجیتال سایت:

 

www.phalls.com/showthread.php?t=12405&page=8