شـعر وادبـیات /هـنری -اجتماعی - جستجوگر(f.sh)

شعر وادبیات از شاعران همراه با مطالب گوناگون

شـعر وادبـیات /هـنری -اجتماعی - جستجوگر(f.sh)

شعر وادبیات از شاعران همراه با مطالب گوناگون

افسانه غم

solnedgangstrand hawaii
 
 
 افـــسانه غــم
 
 
بیا بشنو  کنون  افـــسانه ام  را
 
 
 
حدیث روح چون پروانه ام را
 
 
 
زمانی عاشقی مجنون  وشــیدا
 
 
 
بدام   دلبری   شیرین  و زیبا
 
  
 
گرفتار  آمد  و آن   یار بدخو
 
 
 
 
فراوان ضربه زد برهستی ما
 
 
 
 
گهی با هــجر خود قلــبم  بیآزرد
 
 
 
 
گهی دل نیش بی مهری زاو خورد
 
 
 
 
زکـویش بی سبب گاهی  مراراند
 
 
 
 
سرآخــر با رقــیب من بسر برد!
 
 
 
 
ز عــشق آتشین آن شعله ؛ آن نار
 
 
 
 
به  ســردیها رسید م زآن سـتمکار
 
 
 
 
تنـفر با غمی  درون سینه  جوشـید
 
 
 
 
نماندم   بیـش ازاین  بر  او   وفـادار
 
 
 
 
کــنون که دل رهــا گشتــه ز دامش
 
 
 
 
شــرابی   از جـفا  ریزم   بکامـــش
 
 
 
 
چــو  شــیرین  کامــی دل را ندیدم
 
 
 
 
ز زهـرتلـخ  ََ٫٫غم ،، ریزم به جامش
 
 
 
 
کنـــون   گر بهر جـــبران هم  بیــآید
 
 
 
 
 به قـــلبم  درب  شــادی هم  گشــاید
 
 
 
 
نــدارم مــن  دگــر  کاری  بکـارش
 
 
 
 
اگـــر حتی   به غــم   زاری نماید!
 
 
 
 
دگــر با آنــهمه  اشــک وغم  ودرد
 
 
 
 
دلــم آزرده شد ؛ افــسرده   و سرد
 
 
 
 
نمـــیدانی چه سان  قـــلبم  شکسته
 
 
 
 
چه سان هستی ما را زیررو کرد!
 
 
 
 
نمی خواهم  دگر با قــلبء شــیدا
 
 
 
 
بریزم اشکء غــم ،‌حتی به رویا
 
 
 
 
نمی خــواهم  بداند  چُون شکستم
 
 
 
 
چه ســان برهـــم زده آرامشم را
 
 
 
 
نمی خـواهم بداند همچو  مجنون
 
 
 
 
دلم خواهد زند  بررودء جیحون
 
 
 
 
نمی خــواهم    بداند  از جــدائی
 
 
 
 
دلی دارم شکسته؛ یک دلءخون
 
 
 
 
کــنون  در اوج   شـــیدائی خدایا
 
 
 
 
مــنم  تنـــهاترین   رســوای   دنیا
 
 
 
 
به چـشمانم فــغان عــاشقی هاست
 
 
 
 
خموشم!در درونِِ سوزاست وغوغا
 
 
 
 
مپرس ازمـن چه حالی دارم امــشب
 
 
 
 
که میســوزم  زغـــم  در  آتــش  تب
 
 
 
 
دلــم هـــجران  کشد آنگونه غمناک
 
 
 
 
که حـــتی آه منِ، میســـوزد این لب
 
 
 
 
 
چه میگویم!  چنان عاشــق  شدم  من
 
 
 
 
که می مـیرم؛ خورد دستش به سوزن
 
 
 
 
چه سان باید رها گردم   زاین عـشــق
 
 
 
که او آتــش شد ومن هـــمچو  خـــرمن
 
 
 
 
کــنون   هم  با   دلــم ســوزان عــشقم
 
 
 
 
به هــجرش هــمچنان حــیران عـــشقم
 
 
 
 
چـــه  خــواهد  شــد مـــرا آخر خــدایا
 
 
 
 
که مـــن شــیدای  این  پیــمان عـشقـــم
 
 
 
فـــرزانه شـــیدا
 
 
 
۱۳۶۱ بازنویسی۱۳۸۶
 
 
on-line bilder
 
 
آشیانه های شعرفرزانه شیدا به روز است
 
Magic Wand
 
 
آشــیانه شــــعر:
 
 
 
 
 دیـوان شــیدائی:
 
 
 
 
 
دفــتر شــیدا دلی:
 
 
 
 
 
 
گالری عکس از اسکاندیناوی - ف. شـــیدا:
 
 
 
 
 
 
در آغـــوش شــعر:
 
 
 
 
Piczo Glitter Graphics
 
Iran Blogme   

(ادبیات) حکایت همچنان باقیست - به قلم احمد طبایی

منبع اولیه:
 
 
 
 
 
 دانشکده‌های ادبیات ایران؛

حکایت همچنان باقیست
احمد طبایی  
 

نام دانشگاه بی‌تردید با نوآوری و تجدد، پیوند خورده است.

 

چه آنکه در دانشگاه، مرزهای دانش یکی پس از دیگری

 

 در می‌نوردد و افق‌های تازه، پیش چشم انسان رخ می‌نماید.

 

 اما در حوزه ادبیات، مساله قدری متفاوت است.

از روزی که سنگ بنای دانشگاه آن هم به سبک و سیاق امروز،

 

 

 در ایران گذاشته شد، ادبیات فارسی با توجه به قدمت و پیشینه

 

 درخشانش، از اولین رشته‌هایی بود که صاحب کرسی شد.

 

 

 مسوولان و سیاست‌گزاران امر آموزش در آن روزگار و

 

 

 در راس همه آن‌ها مرحوم "علی‌اصغر خان حکمت"، تلاش فراوان

 

 

 کردند تا استادانی متناسب با شان و جایگاه رفیع ادب

 

 

 گرانسنگ پارسی، آموزش این رشته را در دانشگاه برعهده گیرند.

 

 

 چنان بود که فرزانگانی چون :بدیع‌الزمان فروزانفر،

 

 

 جلال همایی، سعید نفیسی، ملک‌الشعراء بهار و ... مکتب

 

 

و زاویه وانهادند و راه دانشگاه در پیش گرفتند. بزرگانی که

 

هر چند بر ادب کهن این دیار، اشراف بی‌مانند و تسلط انکارناپذیر

 

 

 داشتند، اما هیچ‌گاه به ادبیات مدرن که چند صباحی پیش‌تر

 

 با پیشگامی کسانی چون محمدعلی جمالزاده در داستان

 

 

 و نیما یوشیج در شعر ولادت یافته بود و به آرامی در مسیر

 

 

رشد و بالندگی گام برمی‌داشت، روی خوش نشان ندادند.

 

 

از این برهه از زمان، جدال سنت و مدرنیسم ـ که چند دهه از

 

 

عمر بی‌ثمر خود را سپری کرده بود ـ شکل تازه‌ای به خود گرفت.


سنت‌گرایان دیروز که اکنون ردای استادی دانشگاه بر تن

 

 کرده بودند، همچنان که با بهت و حیرت، به بار نشستن نهال

 

 

 نورسی چون ادبیات مدرن را نظاره می‌کردند، برای آنکه به باور

 

 

 خود راه انحراف را سد کنند، چاره کار را در تحریم و

 

 

بی‌اعتنایی یافتند. غافل از آنکه این نوآوری که در

 

 

 اثر ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و با انگیزه رهایی ادبیات

 

 

 از ورطه جمود و تکرار پا گرفته بود، بسی ریشه‌دارتر

 

 

 از آن است که اینچنین از پای درآید. دانشگاه چاره‌ای نداشت

 

 

جز آنکه به جای تقابل،‌راه تعامل در پیش گیرد و از سر استیصال،

 

 

 رقیب را به رسمیت شناسد. نتیجه اما تا اندازه‌ای امیدوار کننده بود.

 

 

 به تدریج نسلی از دانش‌آموختگان همان دانشگاه‌ها سر بر آوردند

 

 

 که نه تنها با ادبیات نوین، دشمنی نمی‌ورزیدند بلکه برخی

 

 

 از آن‌ها چون خانلری که با انتشار مجله وزین سخن،

 

 

 آثار شاعران و نویسندگان نوپرداز را منتشر می‌کرد،

 

 

 در تثبیت جایگاه این گونه ادبی، ایفای نقش کردند.

 


در دهه چهل که جریان نوگرایی در ادبیات، در اوج شکوفایی

 

 

 و مقبولیت قرارداشت و گفتمان غالب در جامعه ادبی کشور

 

 

را حرکت‌های آوانگارد شکل می‌داد، چهره‌هایی ظهور کردند

 

 

که اگر چه پرورش یافته دانشگاه بودند اما چنان دل در گرو نوآوری

 

 

 داشتند که مرزبندی‌های موجود را بر نمی‌تافتند و اندیشه آشتی میان

 

 

ادبیات مدرن و دانشکده‌های ادبی را در سر می‌پروراندند.

 

 

برخی از آنان تا آنجا پیش رفتند که آثارشان در زمره برترین‌های

 

 

 سبک نو ادب پارسی به شمار آمد و در میان نوپردازان جایگاه

 

 

 ممتازی یافتند. شاید شفیعی کدکنی در این بین شاخص‌ترین چهره باشد.

 


این رویه می‌توانست نویدی بر آینده‌ای روشن باشد تا در

 

 

 پرتو تعاملی سازنده، ادبیات این مرزوبوم بیش از پیش در مسیر

 

 

جهانی شدن گام بردارد. اما جوانه‌های امید، خیلی زود به یاس

 

 

 و دلزدگی بدل شد. رفته رفته نسلی از راه رسیدند که

 

 

به شکلی افراطی، شعار عبور از مدرنیسم به پست مدرنیسم

 

 

 سردادند و نه تنها برای ادب کلاسیک پشیزی ارزش قایل نبودند

 

 

 بلکه، دوره نوپردازانی چون اخوان، شاملو، فروغ، هدایت،

 

 

چوبک و... را پایان یافته می‌دانستند.

 

 

این تندروی‌ها که از فقدان آگاهی و شناخت صحیح

 

 

این افراد نشات می‌گرفت، تلاش‌های صورت گرفته

 

 

برای ورود ادبیات معاصر به حوزه‌های آکادمیک و دانشگاهی

 

 

 را با چالش اساسی مواجه کرد.

 

 

از سوی دیگر، تحولات سیاسی و اجتماعی اواخر دهه پنجاه

 

 

 که به تعطیلی دانشگاه‌ها منجر شد و به دنبال آن وقوع جنگ

 

 

 تحمیلی،‌چون حلقه‌های یک زنجیر دست به دست هم دادند

 

 

 تا مجالی برای اصلاح ساختار دانشکده‌های ادبی باقی نماند

 

و به قول معروف دوباره روز از نو و روزی از نو!

 


هر چند در دو دهه اخیر با روندی کاملا بطئی و آرام، تا حدودی

 

 

شرایط بهبود یافته و گسترش آموزش عالی و افزایش شمار

 

 دانشجویان، زمینه فعالیت را برای سلیقه‌های گوناگون

 

 

 در محیط‌های دانشگاهی فراهم کرده است، اما همچنان دیدگاه‌های

 

 

 توام با افراط و تفریط، بر تداوم مرزبندی میان ادبیات مدرن

 

 

و ادبیات دانشگاهی اصرار می‌ورزند و دانشجویان نیز دیگر

 

 

عادت کرده‌اند که به جای کلاس درس و کتب درسی، در مطبوعات

 

 

 و کتب غیردرسی به دنبال ادبیات مدرن و پیشرو بگردند!



پایان پیام


****
اخبار مرتبط:

- قمست نخست: مصائب ادبیات در دانشگاه های ایران

 
 


 


 


 
 


- حکایت همچنان باقی است...

خبرگزاری آتی بان
 
 
 
 
 
 
منبع اولیه:
 
 
 
 
 
 
 
 

باز کن پنجره را شعری از فرزانه شیدا

 
 

بــــاز کــــن پنــــجـــره را کـــــه دلـــــم مــــیخــواهـــد

 

نـــفســــی تـــازه کنـــم از دم بــــاد

 

یـــاد آن هستــــی بـــاد  و تنـــفــــس ز بـــهار

 

بـــدلم شــــوق دگـــر مـــی بـــخـــشد

 

منـــــو ایــــن خــــانه که بــــس دلــــگیـــر اســـت

 

در خــــفای غــــم ایـــن پـــــردهغــــمنــاک  دریــــغ

 

دل بــــه زنــــدان کـــــردیــــم

 

و بـــه تنـــــهائی دل خو کـــــردیــــم

 

و بــــه شـــبنــــاکــــی ایـــــن کنـــــج اتــــاق

 

بـــاز کـــــن پنــــــجره را بـــگشــــا پــرده’ انـــدوه مـــرا

 

منـــو ایــن پنـــجره بـــاید یــــکبــار

 

بـــا هـــم از داخـــل ایــــن خـــانـــهغــــم

 

نــــگهــــی بــــر دل    آزاده کنیـــــم

 

بــه طبیــــعت به جــــهان

 

بـــه هــــمان مــــردم شـــاد

 

کـــــه بســـی خنــداننــــد

 

بـــاز کــــن پنـــجـــره را

 

بگشـــــا  پــــرده’ انـــــدوه مــــــــرا

 

یـــادکـــــن  ا  ز  دم و  از  هستـــــی   بــاد

 

دلــــم از   پرده  بســــی  دلــگیـــر   اســـت

 

کــــه مـــــرا از منـــــو از دهـــــر گــــرفــــت

 

بــــاز کـــــن پنـــــجــــــــــره را

 

بگــــشا پــــرده انــــدوه مـــــرا

 

 

 ســروده  فــرزانه شیدا/ ف.شیدا

 

http://fsheida.blogsky.com/

 

تهیه و تنظیم اشعار : ف . شیدا...شیواااااماهیچ www.mahich.blogfa.com

 

شعری از دکتر رجائی

رجائی هستم
 

دکتر در زبان و ادبیات فارسی
 

اهل قایمیه فارس
 

در حال حاضر در دانشگاه قم مشغول به تدریس می باشم.
 

 
سایت:
 
 
 
 
صبح از شقیقه های من آغاز می شود
 
 
 
 
 
 
دل ِ من ، چنگ ِ افسونست و هر عشق
 
 
در آن بنهاده از خود یادگاری
 
 

ز هر مهری در او افسرده یادی
 
 

 ز هر مویی بر او پیچیده تاری
 
 

زرافشان ، پُرگره ، شبرنگ ، بی تاب
 
 

 به هم پیوسته بس گیسو درین چنگ
 
 

خمُش در انتظار ِ زخمه ی سوز
 
 

که تا خود رازها گوید به آهنگ
 
 

 شبانگاهان که در تنهایی ِ سرد
 
 

به دامن گیرم این ساز ِ کهن گوی
 
 

 به زیر ِ لغزش ِ نرم ِ سر انگشت
 
 

 هزاران یاد ِ خوش خیزد ز هر موی
 
 

 فضای ِ خانه لرزد آنچنان گرم
 
 

که زیبا کودکانم بر سر آیند :
 
 

 " پدر ! این چیست ، این بانگ ِ دلاویز
 
 

که در کاشانه ی ما می سرایند ؟ "
 
 

 زنم از گوشه ی دیگر کشد بانگ
 
 

که بس کن مرد ، زین هنگامه بس کن !
 
 

 نه برنایی دگر با این دو فرزند !
 
 

 بدین پیرانه سر ، ترک ِ هوس کن !
 
 

ولی من دور از آن اندرز ِ بیگاه
 
 

دو گوشم بر سروش ِ آسمانهاست
 
 

 دو چشمم خیره چون کوران و زان یاد
 
 

 شرار ِ آتشم بر استخوانهاست!

نوشته شده توسط : دکتر رجائی
 
 
سایت ایشان: